Wednesday, May 14, 2008

MAKSUD DAN KEGUNAAN RANCANGAN PERNIAGAAN


RANCANGAN PERNIAGAAN: PENGENALAN


Selepas mengenal pasti dan memilih satu peluang perniagaan yang sesuai, usahawan perlu membuat perancangan yang teratur supaya perniagaan yang dirancang dapat dilaksanakan dengan berkesan dan sumber-sumber perniagaan dapat digunakan dengan lebih cekap. Selepas memilih satu peluang perniagaan, langkah seterusnya ialah menyediakan sebuah rancangan atau pelan perniagaan yang lengkap. Apakah yang dimaksudkan dengan rancangan perniagaan? Rancangan perniagaan adalah sebuah dokumen bertulis yang menerangkan perkara yang berkaitan dengan perniagaan yang hendak dilaksanakan. Dokumen tersebut mengandungi maklumat yang berkaitan dengan produk atau perkhidmatan yang hendak ditawarkan serta perancangan terperinci mengenai aspek pemasaran, pengurusan, operasi dan rancangan kewangan perniagaan. Rancangan perniagaan sering juga dikenali sebagai kertas projek atau kertas kerja.


Kepentingan Rancangan Perniagaan


Salah satu kepentingan menyediakan rancangan perniagaan ialah untuk menilai sama ada peluang perniagaan yang ingin diterokai berdaya maju atau sebaliknya. Penilaian sesuatu peluang perniagaan perlu diasaskan kepada fakta dan maklumat terkini. Banyak perniagaan gagal selepas beberapa tahun dilaksanakan. Ini disebabkan oleh kegagalan pengusaha menyediakan rancangan perniagaan yang berkesan. Dalam apa jua bidang perniagaan yang ingin diceburi, penyediaan rancangan perniagaan yang lengkap merupakan langkah yang sangat penting. Seringkali dikatakan bahawa jika seseorang berhasrat untuk memulakan sebuah perniagaan tetapi gagal untuk membuat perancangan, sebenarnya dia merancang kegagalannya sendiri dalam perniagaan tersebut. Kepentingan menyediakan rancangan perniagaan secara bertulis atau dalam bentuk dokumen seringkali diabaikan oleh usahawan kecuali apabila diperlukan untuk memohon pembiayaan. Sebab itu dokumen ini sering dikaitkan dengan permohonan pinjaman daripada bank atau institusi kewangan. Keperluan menyediakan dokumen ini dilihat sebagai memenuhi syarat permohonan sahaja. Tanggapan ini menyebabkan kebanyakan usahawan sukar menilai kepentingan dan keperluan menyediakan sebuah rancangan perniagaan. Setelah permohonan mereka diluluskan (atau mungkin ditolak) dokumen tersebut tidak lagi dirujuk untuk melaksanakan projek yang dirancang. Besar kemungkinan ini berlaku kerana dokumen tersebut disediakan oleh pihak lain yang dibayar perkhidmatannya. Oleh yang demikian maklumat yang terkandung dalam rancangan perniagaan berkenaan tidak menggambarkan hasrat sebenar usahawan. Sebaliknya ia cenderung untuk mempengaruhi dan meyakinkan pihak penilai untuk meluluskan permohonan pinjaman atau pembiayaan. Rancangan perniagaan bukan sahaja penting untuk tujuan memohon pembiayaan kewangan tetapi dokumen ini juga disediakan untuk tujuan-tujuan berikut:


1. Rancangan perniagaan sebagai pelan atau “peta” yang diperlukan bagi mengendalikan aktiviti perniagaan. Dokumen ini membantu usahawan mengkaji semula atau mengubahsuai aktiviti dan halatuju yang telah ditetapkan semasa memulakan dan mengendalikan perniagaan.


2. Sebagai panduan untuk mengurangkan risiko kegagalan perniagaan dengan membuat nggaran dan perkiraan hasil dan kos yang terlibat dalam perniagaan yang dirancang. Oleh itu, usahawan akan mengkaji dan menilai sesebuah rancangan perniagaan (berasaskan maklumat terkini) sebelum membuat keputusan untuk memulakannya. Secara tidak langsung penyediaan rancangan perniagaan memerlukan usahawan mengumpul maklumat terkini dalam pasaran.


3. Rancangan perniagaan juga disediakan untuk mengira jumlah modal atau wang yang diperlukan bagi memulakan atau mengembangkan perniagaan. Oleh itu, penyediaan dokumen ini dapat membantu usahawan mengenal pasti jumlah modal permulaan dan sumber pembiayaan yang diperlukan.


4. Penyediaan rancangan perniagaan membantu usahawan memahami dengan mendalam mengenai bidang perniagaan yang bakal diceburi. Usahawan perlu mengetahui setiap aspek pengurusan perniagaan seperti pemasaran, pentadbiran, operasi dan kewangan.


5. Rancangan perniagaan juga merupakan dokumen yang boleh digunakan untuk mengawal kegiatan perniagaan. Ini dapat membantu usahawan membandingkan pencapaian sebenar dengan apa yang telah dirancang sebelum ini. Ramai usahawan berasa ragu atau enggan menyediakan rancangan perniagaan kerana beranggapan ianya satu kerja rumit dan remeh, dan beranggapan perniagaan atau projek boleh terus dijalankan tanpa perlu didokumenkan. Walau bagaimanapun, adalah lebih mudah untuk merujuk semula rancangan perniagaan yang ditulis secara teratur (walaupun ringkas) berbanding ‘perancangan’ yang bergantung kepada daya ingatan semata-mata.


Pembaca Sasaran Rancangan Perniagaan


Memahami sasaran pembaca rancangan perniagaan adalah penting. Ini bertujuan untuk memastikan rancangan perniagaan yang disediakan dapat meyakinkan pembaca yang disasarkan. Pembaca sasaran merujuk kepada pihak yang akan menggunakan rancangan perniagaan berkenaan untuk tujuan-tujuan khusus. Antara pihak yang disasarkan adalah seperti berikut:


  1. Usahawan


Pembaca atau pengguna utama rancangan perniagaan ialah usahawan. Sebagai pengusaha atau pemilik perniagaan usahawan perlu mengetahui selok-belok projek yang bakal dilaksanakan dengan terperinci. Oleh itu, penyediaan rancangan perniagaan dapat membantu usahawan merancang dan membuat keputusan dengan lebih berkesan. Di samping itu usahawan juga dapat menilai daya maju projek dari aspek pemasaran, pentadbiran, operasi dan kewangan.


  1. Pelabur


Usahawan mungkin memerlukan pihak lain untuk melabur dalam projek yang dirancang. Pihak-pihak tertentu seperti pemodal teroka atau pelabur persendirian perlu diyakinkan agar mereka berminat untuk berkongsi keuntungan dengan membuat pelaburan dalam perniagaan tersebut. Lazimnya mereka meneliti rancangan perniagaan untuk menilai sama ada perniagaan tersebut mampu memberi pulangan yang baik terhadap pelaburan yang bakal dibuat.


  1. Bank


Bank dan institusi kewangan lain merupakan pihak yang boleh membantu usahawan memperoleh pembiayaan bagi melaksanakan projek perniagaan yang dirancang. Sebagai pembiaya, bank dan institusi kewangan memerlukan maklumat berhubung kedudukan kewangan perniagaan dari aspek kecairan wang tunai dan keuntungan perniagaan. Kecairan tunai dan keuntungan dapat memastikan kelangsungan perniagaan dan kemampuan perniagaan untuk membayar balik pinjaman yang dipohon. Oleh itu, pihak bank dan institusi kewangan perlu meneliti dan menilai rancangan perniagaan untuk memastikan perniagaan yang dirancang berdaya maju dan berkemampuan untuk membayar balik pinjaman.


  1. Pembekal Kredit


Lazimnya, agak sukar bagi sebuah perniagaan baru untuk mendapatkan kemudahan bekalan bahan secara kredit daripada pembekal. Bagaimanapun, terdapat pembekal yang bersedia untuk menawarkan kemudahan ini jika usahawan dapat meyakinkan mereka tentang kemampuannya untuk membayar balik hutang dalam tempoh yang ditetapkan. Oleh itu, rancangan perniagaan dapat membantu usahawan meyakinkan pembekal mengenai kemampuan perniagaan untuk membayar balik hutang tersebut.


  1. Pihak lain


Rancangan perniagaan juga dapat meyakinkan pihak-pihak lain mengenai daya maju perniagaan yang dirancang. Sebagai contoh, pihak yang menawarkan tender untuk bekalan sesuatu produk atau perkhidmatan memerlukan maklumat mengenai kemampuan usahawan untuk membekal produk atau perkhidmatan tersebut. Usahawan perlu menyediakan rancangan perniagaan yang membentangkan maklumat yang boleh meyakinkan pihak yang mengeluarkan tender tersebut. Di samping itu, rancangan perniagaan juga boleh menarik minat pekerja yang berkebolehan untuk berkhidmat dengan usahawan. Kebanyakan perniagaan bersaiz kecil dan sederhana menghadapi masalah mendapatkan pekerja yang berkebolehan. Pekerja lebih berminat untuk berkhidmat dengan perniagaan besar kerana kebanyakan mereka beranggapan bahawa perniagaan besar mempunyai kedudukan kewangan yang teguh dan masa hadapan yang lebih baik berbanding perniagaan kecil dan sederhana. Oleh itu, rancangan perniagaan boleh meyakinkan bakal pekerja mengenai prestasi dan kedudukan kewangan perniagaan pada masa hadapan.



Penulisan Rancangan Perniagaan


Sebuah rancangan perniagaan lazimnya disediakan atau ditulis mengikut format yang telah diterima umum. Isi kandungan rancangan perniagaan merangkumi perkara-perkara utama iaitu aspek pemasaran, operasi, pengurusan dan kewangan. Bagaimanapun, bilangan halaman sesebuah rancangan perniagaan bergantung kepada jenis atau bentuk perniagaan yang hendak dijalankan. Ringkasnya, rancangan perniagaan perlu membentangkan semua maklumat penting mengenai perniagaan yang dirancang bagi meyakinkan pihak yang membaca, tetapi tidak terlalu panjang sehingga membosankan pembaca. Tiada peraturan khusus yang ditetapkan berhubung jumlah halaman sesebuah rancangan perniagaan. Namun begitu, Small Business Administration (SBA) di Amerika Syarikat mencadangkan, secara purata, sebuah rancangan perniagaan yang berkesan mengandungi 30 hingga 40 halaman, termasuk lampiran dan dokumen-dokumen sokongan.


Siapakah yang sepatutnya menulis rancangan perniagaan berkenaan? Rancangan perniagaan boleh ditulis sama ada oleh usahawan atau pakar perunding. Sebelum menentukan sama ada rancangan perniagaan perlu ditulis sendiri oleh usahawan atau menggunakan khidmat pakar perunding, kebaikan dan keburukannya wajar dipertimbangkan. Menggunakan khidmat pakar perunding mungkin dapat menjimatkan masa dan tenaga, namun isi kandungan rancangan perniagaan yang disediakan belum pasti bertepatan dengan hasrat dan kemampuan sebenar usahawan. Untuk menyediakan sebuah rancangan perniagaan yang baik, seorang pakar perunding mungkin terpaksa mendapatkan maklumat terperinci daripada usahawan dan ini akan mengambil masa yang lama. Oleh itu, adalah lebih baik jika usahawan sendiri yang menyediakan rancangan perniagaannya sendiri. Faedah utama menyediakan rancangan perniagaan sendiri ialah ‘memaksa’ usahawan untuk mencari maklumat terkini dan mengetahui semua aspek yang membabitkan perniagaan yang dirancang. Masa dan tenaga yang disumbangkan dalam penyediaan rancangan perniagaan tidak merugikan kerana usahawan berpeluang mempelajari lebih mendalam selok-belok perniagaan yang bakal dilaksanakan. Walau bagaimanapun, khidmat pakar perunding boleh digunakan untuk meneliti dan menilai rancangan perniagaan yang telah disediakan oleh usahawan. Ini bertujuan membantu usahawan mengenal pasti beberapa aspek yang perlu diperbaiki sebelum dinilai oleh pihak pembiaya. Namun begitu yuran perkhidmatan yang perlu dibayar kepada perunding mungkin membebankan usahawan kerana kebanyakan usahawan jarang membuat peruntukan terhadap perbelanjaan ini.

253 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 253 of 253
Aisha Binahmed said...

Lembaga Pengarah ...... + 44-745-6405-237

Saya aisha binahmed tinggal di Klang Malaysia. Saya janda dengan tiga orang anak, saya ingin memberi keterangan kepada kerja-kerja Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan itu, kerana ekonomi yang buruk di sesetengah negara. anda perlu berhati-hati kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di blog ini. Saya telah menjadi mangsa kepada 4 peminjam pinjaman tahun ini sahaja 2019, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai, sebuah syarikat pinjaman aasimahaadilaahmed yang membantu saya dengan pinjaman RM 480,000 pada kadar faedah yang rendah 1% dalam 1 jam yang saya memohon tanpa tekanan atau tekanan. Jika anda memerlukan pinjaman, anda boleh menghubungi firma pinjaman melalui e-mel: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Jika anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, anda boleh menghubungi saya melalui e-mel: (aishabinahmed7@gmail.com) dan juga mereka adalah beberapa orang yang mendapat pinjaman di sekitar tempat saya.
Sapukan sekarang ... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

mohamedsiti said...

Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

                 BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
 Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
hubungi .... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
mohamedsiti@gmail.com

mohamedsiti said...

Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
hubungi .... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
mohamedsiti@gmail.com

Unknown said...

Anda memerlukan pinjaman segera, dana projek, perniagaan atau modal pelaburan? Kami menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan pada 3% termasuk: Perancangan Perniagaan, Perdagangan dan Pembangunan Kewangan, hartanah dan gadai janji, penyatuan hutang, Tunai, Tunai Perniagaan, Tunai persendirian, Tunai kereta, Tunai hotel, Tunai pelajar, Pinjaman pertanian, hotel pinjaman, pinjaman minyak dan gas, pinjaman emas, pinjaman hartanah dan sebagainya. hubungi kami melalui E-Mail: (capitalsfundingprestamos@gmail.com) Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman, pembiayaan, tawaran wang dan banyak lagi. Perkhidmatan pinjaman kami adalah 100% dijamin, kami boleh mengaturkan apa saja yang anda inginkan pada kadar faedah 3% dengan rancangan pemasangan lembut. Untuk maklumat lanjut, sejarah, testimoni, bukti transaksi yang berjaya, jangan ragu untuk menghubungi kami di:
E-mel: (info.loanswithcreditfast@financier.com)
Email2: (capitalsfundingprestamos@gmail.com)
Web: http://creditfastloan.int-en.com/
TEL: +1 334 377 4582
WhatsApp: +1 631 386 8061

JERRY said...

Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat gembira kerana saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Lenders Saya tidak pernah percaya bahawa saya boleh mendapatkan pinjaman di laman web ini, semua pujian yang ditujukan kepada Tuhan, saya mendapat pinjaman sebesar Rp 70,000. 000 juta dari Anthony Yuliana Lender boleh ALLAH memberkati mereka semua, nasihat saya kepada mereka yang mencari pinjaman di laman web ini bahawa mereka harus berhati-hati kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, hubungi (anthony.yulianalender @ gmail.com) BBM INVITE ((E37F9BCC)) atau melalui WhatsApp +2348138908619 anda juga boleh menghubungi saya melalui email saya {jerryandi843@gmail.com}

Anonymous said...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar
via email::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
dia BBM INVITE:{D8980E0B}

Haerul said...

Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia mengenai apa yang telah dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memberitahu mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

Seperti yang dapat anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak yuran, saya membayar dan pada akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan sekitar 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan saya sedang melayari internet apabila saya mendapati kesaksian seorang wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)
Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi e-mail ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya

Mrs Bertha said...

Halo, ini adalah PERUSAHAAN PINJAMAN PATRICIA BERTHA. Di Perusahaan ini kami memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk menghapus utang Anda atau Anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Sudahkah Anda ditolak oleh bank dan agen keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Hari ini, kami katakan berhenti dan tidak mencari lagi karena kami di sini untuk menjadikan semua masalah keuangan Anda seperti masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis dengan tingkat 2%. Kami ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua yang kami berikan bantuan yang dapat diandalkan dan penerima dan akan bersedia menawarkan Anda pinjaman. Kami setia, kami menepati janji dan janji kami. Jadi hubungi kami hari ini melalui email:

Patriiciaberthaloancompany1@gmail.com dengan rincian pinjaman berikut
DATAS BORROWER'S
 1) Nama Lengkap: ……………………………………………………
 2) Negara: …………………………………………………
 3) Alamat: …………………………………………………
 4) Nyatakan: …………………………………………………………
 5) Jenis Kelamin: ………………………………………………………
 6) Status Perkawinan: ………………………………………
 7) Pekerjaan: ……………………………………………
 8) Nomor Telepon: …………………………………………
 9) Posisi saat ini di tempat kerja: ……………………………………………
 10) Penghasilan bulanan: ………………………………………
 11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ……………………………
 12) Durasi Pinjaman: ………………………………………………
 13) Tujuan Pinjaman: ……………………………………
 14) Agama: ……………………………………………………
 15) Sudahkah Anda melamar sebelumnya: ……………………………………………
 16) Mata uang pilihan: ……………………………………………
Terima kasih,
Nyonya Bertha

AHMAD MARYAM said...

Halo, nama saya AHMAD MARYAM dari Kota Bharu City di Malaysia, dan saya dengan senang hati berkahwin dengan keluarga. Selama beberapa bulan sekarang, saya mengalami kemunduran kewangan dan diperlukan untuk membiayai semula kerana bil saya telah lama dibayar untuk pembayaran. Saya cuba mencari pinjaman daripada pelbagai firma pinjaman baik korporat dan swasta tetapi semua tanpa kejayaan, bank saya melawat semua merosot kredit saya. Tetapi seperti yang Allah akan memihak kepada saya, saya telah diperkenalkan kepada RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS Tuhan yang takut kepada Pemberi Pinjaman untuk program pinjaman mereka, dengan e-mel hubungan: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com) sebuah syarikat terhad swasta dengan modal saham, dan saya telah diberikan pinjaman perniagaan peribadi jumlah sebanyak 150,000 RM pada 8 Februari 2019. Hari ini status kewangan saya dipulihkan dan perniagaan saya kini stabil. Terima kasih Nabilah untuk memperkenalkan saya RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS, dan kepada anda Ibu: Anita Ervina (C.E.O) untuk membantu saya. Dia seorang wanita yang baik dan takut kepada Tuhan dan saya berdoa agar Allah memberkati dia kerana menolong saya. Nasihat saya kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk apa-apa jenis adalah dengan segera Hubungi melalui e_mail: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
WA:(+33)758899394

AHMAD MARYAM said...

Halo, nama saya AHMAD MARYAM dari Kota Bharu City di Malaysia, dan saya dengan senang hati berkahwin dengan keluarga. Selama beberapa bulan sekarang, saya mengalami kemunduran kewangan dan diperlukan untuk membiayai semula kerana bil saya telah lama dibayar untuk pembayaran. Saya cuba mencari pinjaman daripada pelbagai firma pinjaman baik korporat dan swasta tetapi semua tanpa kejayaan, bank saya melawat semua merosot kredit saya. Tetapi seperti yang Allah akan memihak kepada saya, saya telah diperkenalkan kepada RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS Tuhan yang takut kepada Pemberi Pinjaman untuk program pinjaman mereka, dengan e-mel hubungan: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com) sebuah syarikat terhad swasta dengan modal saham, dan saya telah diberikan pinjaman perniagaan peribadi jumlah sebanyak 150,000 RM pada 8 Februari 2019. Hari ini status kewangan saya dipulihkan dan perniagaan saya kini stabil. Terima kasih Nabilah untuk memperkenalkan saya RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS, dan kepada anda Ibu: Anita Ervina (C.E.O) untuk membantu saya. Dia seorang wanita yang baik dan takut kepada Tuhan dan saya berdoa agar Allah memberkati dia kerana menolong saya. Nasihat saya kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk apa-apa jenis adalah dengan segera Hubungi melalui e_mail: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
WA:(+33)758899394

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum Wr. Wb

Email:::(aditya.aulia139@gmail.com)
(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Anonymous said...

Saya mendapat kad ATM yang sudah diprogramkan dan dikosongkan untuk mengeluarkan maksimum $ 1,000 setiap hari selama maksimum 20 hari. Saya sangat gembira dengan perkara ini kerana saya mendapat saya minggu lepas dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan $ 20,000. Mike Fisher Hackers memberikan kad hanya untuk membantu orang miskin dan memerlukan walaupun ia menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik dan dia tidak seperti penipuan lain berpura-pura mempunyai kad ATM kosong. Dan tiada siapa yang ditangkap ketika menggunakan kad. dapatkan milik anda dari Mike Fisher Hackers hari ini! Hanya hantar e-mel ke blankatm002@gmail.com

Anonymous said...

Saya mendapat kad ATM yang sudah diprogramkan dan dikosongkan untuk mengeluarkan maksimum $ 1,000 setiap hari selama maksimum 20 hari. Saya sangat gembira dengan perkara ini kerana saya mendapat saya minggu lepas dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan $ 20,000. Mike Fisher Hackers memberikan kad hanya untuk membantu orang miskin dan memerlukan walaupun ia menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik dan dia tidak seperti penipuan lain berpura-pura mempunyai kad ATM kosong. Dan tiada siapa yang ditangkap ketika menggunakan kad. dapatkan milik anda dari Mike Fisher Hackers hari ini! Hanya hantar e-mel ke blankatm002@gmail.com

enny said...

Halo semua di laman web ini amat gembira kerana saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya membuat bayaran untuk biaya pinjaman saya yuran insurans dan pemindahan sebelum saya mendapat jumlah pinjaman saya sebesar Rp 170.000.000 juta ke dalam detail akun saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hati karena ada banyak peminjam pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah antara peminjam pinjaman sebenar dan ORIGINAL, anda juga boleh menghubungi Anthony Yuliana Lender jika anda memerlukan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC))
whatsapp sahaja +14377000827 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
e-mel saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

charity white said...

Halo,
Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

"ISKANDAR LENDERS" said...

Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Rumah dengan suku bunga rendah per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
Hanya WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
Tel .... (+ 44) 7480 729811
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

zippora.zimslenders said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka, dll ... Atau jika anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu sebab atau yang lain. Anda berada di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya memberi pinjaman kepada syarikat dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan 1% berpatutan. Faedah. Sila hubungi kami melalui pos: zippora.zimslenders@gmail.com
DATA PEMULIHAN S
1) Nama Penuh: ............................................. .................
2) Alamat: .............................................. ...............................
3) Negara: .............................................. ................................
4) Jantina: ............................................. ........................
5) Status Perkahwinan: ............................................. .................
6) Kerja: .............................................. ..............................
7) Nombor Telefon: ............................................. ........................
8) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: .........................................
9) Tempoh: .............................................. ......................................
10) Tujuan Pinjaman:

zippora.zimslenders said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka, dll ... Atau jika anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu sebab atau yang lain. Anda berada di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya memberi pinjaman kepada syarikat dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan 1% berpatutan. Faedah. Sila hubungi kami melalui pos: zippora.zimslenders@gmail.com
DATA PEMULIHAN S
1) Nama Penuh: ............................................. .................
2) Alamat: .............................................. ...............................
3) Negara: .............................................. ................................
4) Jantina: ............................................. ........................
5) Status Perkahwinan: ............................................. .................
6) Kerja: .............................................. ..............................
7) Nombor Telefon: ............................................. ........................
8) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: .........................................
9) Tempoh: .............................................. ......................................
10) Tujuan Pinjaman:

NORTION LOAN CONSULTANT said...

Assalamialiakum


  Adakah anda berhasrat untuk membeli sebuah rumah, peralatan kerja, membina atau melabur dan menjana pendapatan. Untuk transaksi pinjaman anda boleh mempercayai hubungi PERKHIDMATAN PINJAMAN NORTION sekarang untuk pinjaman pada kadar 2.5%. Ia mudah, cepat dan terjamin.

Maklumat perhubungan:

E-mel: nortionloanconsultant@gmail.com

Nombor Telefon: +1 409 210 4274 (TEXT ONLY)

Whatsapp: +1 409 210 4274

FACEBOOK: Perunding Pinjaman Nortion

TWITTER: @nortionloanC

INSTAGRAM ": @nortionloanconsultant


Permintaan anda dijangka dan kami memberi jaminan bahawa anda akan berpuas hati dengan perkhidmatan kami.

Anonymous said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Negara: Indonesia
Nama: Queen Jamillah
Alamat: Nusa Lembongan
Telepon:+62 877-8303-2269
WhatsApp:+62 877-8303-2269
e_mail: queenjamillah09@gmail.com
  Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7 miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia (BRI) saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia (BI) karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini melalui llow informasi kontak
(e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

Yuli said...

Halo,
Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari wang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos itu, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

Allah adalah kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa itu adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberikan kita hidup dan kemakmuran

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum Wr. Wb

 E-mel :: :( aditya.aulia139@gmail.com)
              (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Nama saya Aditya Aulia, saya mengalami trauma kewangan kerana saya telah ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada siapa yang dapat keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat apabila rakan saya memperkenalkan saya. untuk ibu saya pada mulanya saya fikir ia masih menjadi permainan yang sama yang saya terpaksa memaksa diri saya untuk mengikuti semua proses kerana mereka datang kepada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan kerana permintaan oleh proses saya dapat memperoleh pinjaman 350 juta di akaun Bank Central Asia (BCA ) Apabila saya berjaga-jaga di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, mungkin saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahawa ibu hubungan kini mengalami penembusan dalam pemanasan jantung dalam kehidupan kewangan anda sama ada ia BBM INVITE: {D8980E0B} atau yang anda mahukan sahkan saya? Anda boleh menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan anda juga boleh menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) melalui: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Yetty Sunarsih said...

Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga kawan saya ROBBI melalui e-mel nya :( robbi5868@gmail.com)

Mrs Bertha said...

Halo, ini adalah PERUSAHAAN PINJAMAN PATRICIA BERTHA. Di Perusahaan ini kami memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang Anda atau Anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Sudahkah Anda ditolak oleh bank dan agen keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Hari ini, kami katakan berhenti dan tidak mencari lagi karena kami di sini untuk menjadikan semua masalah keuangan Anda seperti masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis dengan tingkat 2%. Kami ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua yang kami berikan bantuan yang dapat diandalkan dan penerima dan akan bersedia menawarkan Anda pinjaman. Kami setia, kami menepati janji dan janji kami. Jadi hubungi kami hari ini melalui email:
Patriiciaberthaloancompany1@gmail.com dengan rincian pinjaman berikut
DATAS BORROWER'S
 1) Nama Lengkap: ……………………………………………………
 2) Negara: …………………………………………………
 3) Alamat: …………………………………………………
 4) Negara: …………………………………………………………
 5) Jenis Kelamin: ………………………………………………………
 6) Status Perkawinan: ………………………………………
 7) Pekerjaan: ……………………………………………
 8) Nomor Telepon: …………………………………………
 9) Posisi saat ini di tempat kerja: ……………………………………………
 10) Penghasilan bulanan: ………………………………………
 11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ……………………………
 12) Durasi Pinjaman: …………………………………………
 13) Tujuan Pinjaman: …………………………………………
 14) Agama: ……………………………………………………
 15) Sudahkah Anda melamar sebelumnya: ……………………………………………
 16) Mata uang pilihan: ……………………………………………
Terima kasih,
Nyonya Bertha

Anonymous said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Negara: Indonesia
Nama: Queen Jamillah
Alamat: Nusa Lembongan
Telepon:+62 877-8303-2269
WhatsApp:+62 877-8303-2269
e_mail: queenjamillah09@gmail.com
  Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7 miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia (BRI) saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia (BI) karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini melalui llow informasi kontak
(e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

AIDA said...

Hari yang baik untuk orang baik dari Indonesia Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana pemberi pinjaman yang baik Anthony Yuliana Lender membantu saya dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya dengan pinjaman yang besar, nama saya Aida Ninin dari Indonesia, saya telah menjadi korban peminjam pinjaman palsu yang menjanjikan pinjaman saya tetapi saya kecewa, saya telah kehilangan Rp 20.000.000 juta ketika saya memohon Rp 800.000.000 juta saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Perniagaan saya hancur, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi, saya bertemu dengan seorang teman yang bernama Jerry Andi dia memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang baik, Anthony Yuliana Lenders yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat itu dan saya mendapat jumlah yang tepat yang saya memohon, saya mendapat jumlah pinjaman Rp 800.000.000 juta dari Anthony Yuliana Lender setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer saya dan saya sangat senang, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Allah, semoga Allah terus memberkati Anthony Yuliana Lender saya juga akan suka menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada saudara-saudara Indonesia, bahawa jika anda memerlukan pinjaman asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat pada tingkat bunga 1%, hanya mendaftar ibu yuliana melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
whatsapp sahaja +1 (437) 7000827
 PIN BBM (E37F9BCC) Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel, (aidaninin12@gmail.com)

Anonymous said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Negara: Indonesia
Nama: Queen Jamillah
Alamat: Nusa Lembongan
Telepon:+62 877-8303-2269
WhatsApp:+62 877-8303-2269
e_mail: queenjamillah09@gmail.com
  Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7 miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia (BRI) saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia (BI) karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini melalui llow informasi kontak
(e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

enny said...

Halo semua di laman web ini amat gembira kerana saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya membuat bayaran untuk biaya pinjaman saya yuran insurans dan pemindahan sebelum saya mendapat jumlah pinjaman saya sebesar Rp 170.000.000 juta ke dalam detail akun saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hati karena ada banyak peminjam pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah antara peminjam pinjaman sebenar dan ORIGINAL, anda juga boleh menghubungi Anthony Yuliana Lender jika anda memerlukan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC))
whatsapp sahaja +14377000827 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
e-mel saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

JERRY said...

Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat gembira kerana saya mendapat pinjaman kedua dari Anthony Yuliana Lenders dan kali ini saya mendapat pinjaman sebanyak Rp 330 juta setelah saya meminta untuk membuat bayaran untuk biaya insurans dan bayaran transfer saya, semua pujian yang dialamatkan kepada ALLAH, saya mendapat pinjaman sebesar Rp 330 juta dari Anthony Yuliana Lender agar ALLAH memberkati mereka semua, nasihat saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini sehingga mereka harus berhati-hati karena ada banyak peminjam pinjaman palsu , Anthony Yuliana Lenders adalah salah satu pinjaman peminjam terbaik dalam talian untuk pinjaman 100%, hubungi
(anthony.yulianalender@gmail.com)
BBM INVITE ((E37F9BCC))
atau whatsapp +1 (437) 7000827
email me{jerryandi843@gmail.com}

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Abdul said...

Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan yang mendesak? Hubungi saya di: abdlzhir@gmail.com. untuk maklumat lanjut.
Salam. Abdul

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami lender online yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

LANLAZAR MARCUS said...

Halo,

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan keperluan kewangan anda? Kami menawarkan pinjaman dari 2,000.00 hingga 100,000,000.00, kami boleh dipercayai, berkuasa, cepat dan dinamik, tanpa cek kredit dan menawarkan jaminan pinjaman 100% dalam tempoh pemindahan ini.

    Kami juga mengeluarkan pinjaman semua mata wang dengan kadar faedah 3% untuk semua pinjaman dan tanpa prabayar .... Jika anda berminat kembali kepada kami melalui e-mel ini.


Sila kembali kepada kami, jika berminat, melalui: zekoceanfinance1@gmail.com
                                                                zekoceanfinance@gmail.com



Salam,

Encik Lanlazar Marcus

zekoceanfinance@gmail.com
zekoceanfinance1@gmail.com

AIDA said...

Hari yang baik untuk orang baik dari Indonesia Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana pemberi pinjaman yang baik Anthony Yuliana Lender membantu saya dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya dengan pinjaman yang besar, nama saya Aida Ninin dari Indonesia, saya telah menjadi mangsa peminjam pinjaman palsu yang menjanjikan pinjaman saya tetapi saya kecewa, saya telah kehilangan jumlah yang besar, ketika saya memohon Rp 800.000.000 juta, saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya hancur, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi, saya bertemu dengan seorang teman yang bernama Jerry Andi dia memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang baik, Anthony Yuliana Lenders yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat itu dan saya mendapat jumlah yang tepat yang saya memohon, saya mendapat jumlah pinjaman Rp 800.000.000 juta dari Anthony Yuliana Lender setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer saya dan saya sangat senang, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Allah, semoga Allah terus memberkati Anthony Yuliana Lender saya juga akan suka menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada saudara-saudara Indonesia, bahawa jika anda memerlukan pinjaman asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat pada tingkat bunga 1%, hanya mendaftar ibu yuliana melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
whatsapp sahaja +14377000827
 PIN BBM (E37F9BCC) Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel, (aidaninin12@gmail.com)

WAHYUNI ELVIN said...

Halo
 semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, ada banyak scammer di situs ini, saya punya kabar baik untuk dibagikan. tolong bergabung dengan saya untuk bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pemberi pinjaman. Saya baru saja mendapat pinjaman dari ELINA JOHNSON GLANAL LOAN FIRM.
 Beginilah cara saya mendapatkan kontak mereka. Saya melihat kesaksian Ny. Nuliana Novi dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari mereka dan dia memberi mereka email kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" jadi saya segera mengirim email kepada mereka dan mereka menjawab email saya, Jujur, pada awalnya saya sangat takut karena saya telah kehilangan uang saya begitu bodoh sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahwa kurang dari 3 jam setelah itu, pinjaman sebesar RP 700.000.000, saya mengajukan permohonan untuk benar-benar ditransfer ke akun saya.

Seluruh proses itu sederhana. dan pinjaman mendesak dengan tingkat 2% saya dapatkan dengan cepat. Tidak ada biaya dari perusahaan, yang saya lakukan hanyalah membayar pin pinjaman kepada Kementerian. Saya tidak perlu penjamin. sampai sekarang, saya masih merasa sulit untuk percaya bahwa itu benar.

 Saya pikir saya sedang bermimpi ketika saya mendapat peringatan dari bank saya. Sekarang hatiku dipenuhi dengan sukacita. Saran saya sederhana untuk semua orang yang mencari keinginan tulus untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulai bisnis atau untuk membiayai proyek adalah dengan mengirim email kepada mereka sekarang dan Anda akan terkejut betapa saya sangat terkejut. Saya terutama ingin berterima kasih kepada Nuliana novi untuk memberikan kontak mereka di forum ini.

 Dan jika Anda memanggil mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka dan itu tidak semua, mereka memiliki jangka waktu ekspektasi yang juga memberikan nasihat keuangan tentang bagaimana Anda melakukan investasi pinjaman Anda untuk memastikan Anda tidak pernah menjadi miskin lagi dalam hidup Anda dan layanan ini gratis, tolong sebarkan kabar baiknya sehingga orang lain juga bisa mendapat manfaat. terima kasih, kirim email lagi kepada mereka ^elinajohnson22@gmail.com

^, Nama saya Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, ini email saya wahyunielvin@gmail.com
 Catatan: semua scammer meminta biaya pendaftaran, hati-hati, semuanya scam. semoga ALLAH memberkati kalian semua.
Satu hal terakhir yang perlu diperhatikan, tolong ada beberapa orang yang menggunakan kesaksian ini untuk alasan egois mereka, saya orang dengan kesaksian yang benar, yang lain adalah palsu dan mereka scammers, harap berhati-hati.
Terima kasih

enny said...

Halo semua di laman web ini amat gembira kerana saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya membuat bayaran untuk biaya pinjaman saya yuran insurans dan pemindahan sebelum saya mendapat jumlah pinjaman saya sebesar Rp 170.000.000 juta ke dalam detail akun saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hati karena ada banyak peminjam pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah antara peminjam pinjaman sebenar dan ORIGINAL, anda juga boleh menghubungi Anthony Yuliana Lender jika anda memerlukan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC))
whatsapp sahaja +14377000827 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
e-mel saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

Augusta Ibramhim said...

KAMI TAWARKAN SEMUA JENIS PINJAMAN - BERLAKU UNTUK PINJAMAN TERJANGKAU.

Apakah Anda mencari pinjaman? Anda berada di tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! Global Finance Limited memberikan pinjaman kepada perusahaan dan perorangan dengan suku bunga rendah dan terjangkau 2%. untuk semua staf atau orang, silakan hubungi kami untuk bantuan keuangan segera atau strees, kami bangga dengan komitmen kami kepada pelanggan kami; Harus diakui, pinjaman pribadi, pinjaman mobil, pinjaman bisnis / investasi, pinjaman jangka pendek untuk mulai berpikir tentang mendapatkan pinjaman? Apakah Anda serius memerlukan pinjaman mendesak untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda berhutang? Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman dan bisnis pinjaman perusahaan dan semua jenis pinjaman, Anda dapat menghubungi kami di pinjaman yang terjangkau sekarang hubungi kami.
Alamat email: augustaibramhim11@gmail.com

Saya minta maaf atas apa yang telah Anda lalui sebelumnya, menginfeksi itu salah satu masalah di tangan pemberi pinjaman palsu, Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda dalam kekacauan keuangan atau Apakah Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memulai Skala Kecil dan bisnis menengah yang bagus? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda kesulitan mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya? Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui email:
Alamat email: augustaibramhim11@gmail.com

 DATA APLIKASI
1) Nama Lengkap:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negara:
5) Seks:
6) Status perkawinan:
7) Pekerjaan:
8) Nomor Telepon:
9) Posisi saat ini di tempat kerja:
10) Penghasilan bulanan:
11) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
12) Durasi pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) Agama:
15) Sudahkah Anda melamar sebelumnya:
16) Tanggal Lahir:

Saya ingin Anda tahu bahwa ALLAH tidak akan membiarkan orang-orang baik kelaparan tetapi dia akan tetap jahat dari apa yang mereka inginkan.

Saya ingin Anda tahu bahwa perusahaan ini adalah perusahaan asli dengan rekam jejak yang baik. Saya juga ingin memberi tahu Anda bahwa kami tidak pernah terlibat dalam aktivitas penipuan apa pun. dan saya dapat meyakinkan Anda bahwa apa yang perusahaan lain tidak bisa lakukan untuk Anda, saya akan melakukannya untuk Anda, dan saya akan membuat Anda bahagia dan membuat senyum di wajah Anda baik-baik saja. saya berikan kata-kata saya hanya percaya padaku dan Anda tidak akan menyesal melakukan bisnis dengan kami, mencari lebih banyak, karena kami di sini untuk menangani semua masalah keuangan Anda, sesuatu dari masa lalu.

Saya dapat meyakinkan Anda 100% bahwa kami adalah perusahaan yang dapat diandalkan yang saat ini menyiapkan skema dalam bentuk akuisisi Pinjaman untuk membantu berbagai individu serta organisasi yang memiliki niat merenovasi, utang? Apakah Anda memerlukan pinjaman darurat untuk membayar hutang Anda, atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan konsolidasi atau pinjaman hipotek? refinancing? dan juga pendirian pakaian bisnis. Saya seorang wanita bisnis internasional dan Pemberi Pinjaman yang telah menawarkan Pinjaman kepada perorangan dan perusahaan di Eropa, Asia, Afrika, dan bagian lain dunia.

Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah untuk membantu Anda mendapatkan layanan yang Anda pantas, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi beban pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui email:
   Nyonya Augusta Ibramhim GCF
Nomor WhatsApp: +2347015872437
Alamat email: augustaibramhim11@gmail.com

MAHMU SIMON said...

Halo orang-orang baik saya di Asia, semoga ALLAH dipuji, nama saya Mahmud Simon, warga negara INDONESIA tetapi saya tinggal di sini di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya pada pemberi pinjaman yang baik ini melalui Ny. Nurliana Novi, pemberi pinjaman pinjaman yang sangat asli bernama Elina Johnson, direktur ELINA JOHNSON LOAN FIRM, setelah saya ditipu oleh pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu harus berbuat apa dan siapa yang harus percaya, kemudian dia datang dan tersenyum lebar di wajah saya dalam kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai,

Sekali lagi setelah saya mendapat pinjaman darinya saya berinvestasi dalam bisnis dan saya melihat bahwa saya membutuhkan lebih banyak, saya terkejut ketika ibu memberi saya pinjaman lain selain pinjaman sebelumnya, orang-orang baik saya telah melihatnya dan saya adalah bagian dari pengalaman, hari ini hidupku mendapat giliran baru terima kasih kepada ibu Elina, ya kamu mungkin takut karena kesaksian palsu yang kamu dengar tapi aku saksi dan jika aku berbohong mungkin ALLAH mengambil nyawaku, orang-orangku di sana jika kamu mau pinjaman murni dia adalah satu-satunya yang dapat Anda percayai,

Nyonya Elina Johnson dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM cukup hubungi dia hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »untuk info lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran tentang cara mengajukan pinjaman dari Ny. Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Saya menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan semoga ALLAH dipuji.

Anonymous said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Negara: Indonesia
Nama: Queen Jamillah
Alamat: Nusa Lembongan
Teleph☎: +62 856-9328-4991
WhatsApp: +62 856-9328-4991
e_mail: queenjamillah09@gmail.com
  Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini
e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Lady Lianmey said...

BERITA BAIK!!!

Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman untuk sekitar Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya kira-kira terhempas kerana hutang.

Memandangkan pencarian saya untuk sebuah syarikat pinjaman swasta yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat itu adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

Tuhan yang terhormat, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya kepada syarikat yang boleh dipercayai di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cawangan, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, dan selepas itu Mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia hanya satu lelucon, dan mungkin ini salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% tanpa cagaran

Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melambung di udara dan dibubarkan dan sekarang perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya. tahu mengenai syarikat fesyen.

Jadi saya cadangkan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk dihubungi
ibu christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan bercakap tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan untuk lelaki bijak sudah cukup

Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan hidup yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.
Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp Number +15614916019

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

hendi Zikri didi said...

Nama: __ Hendi Zikri Didi
Kota: _______________ Malacca
pekerjaan: _ Pemilik bisnis
Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya melamar Rm1,3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

Aplikasi / Pusat Kontak
E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
WhatsApp ____________________ + 447723553516

Equity Capital Loans said...


Adakah Anda Perlu Segera Kewangan Pinjaman Kredit?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula 8 bulan selepas anda mendapatkan wang
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun)
BORANG PERMOHONAN UNTUK PINJAMAN
================================
Nama: ........ nama Kedua: ...............
Hubungi Alamat: .................
Negara: ............ .... Umur: ..........
Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
Status: ....... ............ Pekerjaan: ...............
kedudukan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
Jumlah Pinjaman: Tujuan ........ Pinjaman: ............
jangka masa: ....................
Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ................
Anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:
E-mel: homeofequity@gmail.com
Website:www.equitycapital5.webnode.com
Yang ikhlas,
Nicolas Payne
Equity Capital

CHRISTABEL MISSAN LOAN COMPANY said...

CHRISTABEL MISSAN LOAN INVESTASI PERUSAHAAN (CMLIC) CHRISTABEL MISSAN LOAN INVESTASI PERUSAHAAN (CMLIC)
CHRISTABEL MISSAN PINJAMAN PERUSAHAAN INVESTASI (CMLIC) ALAMAT NEVILLE STREET, PRAIRRIEVILL, LA, LOUISIANA 70769 USA
BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK

PELUANG PINJAMAN KAMI TAWARKAN SEMUA JENIS BANTUAN KEUANGAN UNTUK SEMUA INDIVIDAUL. Kami juga mengkhususkan diri pada Bitcoin !!!

Apakah Anda mencari pemberi pinjaman pribadi? Apakah Anda memerlukan pinjaman segera? Apakah Anda memiliki kredit buruk? Apakah bank Anda gagal? Saya dapat membantu Anda mendapatkan pinjaman. Tidak perlu jaminan. Saya seorang investor swasta yang berspesialisasi dalam menyediakan semua jenis dana investasi, termasuk reksa dana, pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, pinjaman real estat, kombinasi pinjaman mobil, pinjaman konsolidasi, pinjaman komersial, dll. Rasa sakitnya adalah milik Anda, saya akan memenuhi keinginan Anda janji
Tidak ada permainan, tidak ada bisnis. Jumlah Pinjaman: Minimum $ 1.000 hingga jumlah pinjaman maksimum $ 10.000.000 Pinjaman dan suku bunga di atas: 2% Area pinjaman: seluruh dunia Durasi maksimum: hingga 20 tahun.
Jika Anda tertarik, lengkapi formulir permohonan pinjaman di bawah ini: Informasi Peminjam:
Nama lengkap: __________
Negara: ____________
Seks: ________________
Umur: ________________
Jumlah pinjaman: _____
waktu durasi: _______
Tujuan Pinjaman: _______
Untuk informasi lebih lanjut, silakan hubungi kami melalui alamat
Email: Christabelloancompany@gmail.com
Instagram: Christabel Missan
Neville Street, Prairrieville, LA, Louisiana 70769, AS
Nomor Whatsapp +15614916019

Nurul Fajar said...

Salam kepada semua warga negara Indonesia, nama saya INDALH HARUM, TOLONG, saya ingin memberikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Tuhan mendukung saya melalui ibu yang baik, LASSA JIM , Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan menolak, maka saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya curang dan saya kehilangan lebih dari 50 juta rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda karena saya mencari pinjaman (Rp800) setelah membayar biaya dan tidak mendapat pinjaman. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi Salam kepada semua warga negara Indonesia, nama saya INDALH HARUM, TOLONG, saya ingin memberikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Tuhan mendukung saya melalui ibu yang baik, LASSA JIM, Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan menolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya menipu dan kehilangan lebih dari 50 juta rupiah dengan Pemberi pinjaman karena saya mencari pinjaman (Rp800) setelah membayar biaya dan tidak mendapat pinjaman. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya, Harum kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. LASSA JIM, seorang pemberi pinjaman di sebuah perusahaan bernama ACCESS LOAN FIRM sehingga teman saya meminta saya untuk melamar ibu LASSA, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ms. LASSA.
Saya mengajukan pinjaman 2 miliar rupiah dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan keamanan untuk transfer pinjaman yang baru saja saya katakan kepada dapatkan perjanjian lisensi, aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 48 jam pinjaman itu disetorkan ke rekening bank saya.
Saya pikir itu hanya lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah 2 miliar. Saya sangat senang bahwa Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberi saya keinginan hati saya. mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda. Semoga Tuhan memberkati Mrs. LASSA JIM untuk membuat hidup saya lebih mudah, jadi saya sarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LASSA melalui email: lassajimloancompany@gmail.com

Anda juga dapat menghubungi nomor JIM ibu LASSA whatsApp +1(301)969-1955.

Akhirnya, saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Sekali lagi nama saya adalah INDALH HARUM, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: Indalhharum@gmail.com

Solution said...

Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

Salam
THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

«Oldest ‹Older   201 – 253 of 253   Newer› Newest»